Nejprve si ukážeme grafické interpretace jednotlivých průměrů a následně si výsledky porovnáme, čímž dokážeme nerovnost .
Geometrická interpretace aritmetického průměru
Geometrickou interpretaci aritmetického průměru reálných čísel si představíme jako poloměr kružnice sestrojené nad úsečkou
délky
.
Geometrická interpretace geometrického průměru
Geometrickou interpretaci geometrického průměru reálných čísel demonstrujeme za pomocí Eukleidovy věty o výšce. Sestrojíme si úsečku
délky
. Nad touto úsečkou sestrojíme Thaletovu kružnici. Bod, který leží na úsečce a jehož vzdálenost od bodu
je
si označíme
. v tomto bodě sestrojíme kolmici, která protne Thaletovu kružnici v bodě
. Velikost úsečky
je geometrickým průměrem čísel
. z Eukleidovy věty o výšce víme, že
, následně
.
Geometrická interpretace harmonického průměru
Geometrickou interpretaci harmonického průměru reálných čísel demonstrujeme za pomocí Eukleidovy věty o výšce a Pythagorovy věty. Využijeme obou předchozích obrázků a sestrojíme si do jednoho obrázku aritmetický i geometrický průměr tak, aby vytvořili
, kde
je geometrický průměr čísel
a
je aritmetický průměr čísel
. k úsečce
sestrojíme kolmici, která prochází bodem
. Patu kolmice si označíme
a velikost
si označíme
. Dle Eukleidovy věty o výšce vidíme, že v
platí
. Navíc dle Pythagorovy věty v
platí, že
. Porovnáme – li oba výrazy, pak dostaneme
což je náš hledaný harmonický průměr. Nyní si to vše graficky znázorníme.
Geometrický důkaz nerovnosti
Díky výše vyjádřeným geometrickým interpretacím si nyní můžeme dovolit geometricky dokázat nerovnost . Pro znázornění nerovnosti složíme všechny obrázky do jednoho a pomocí posunu znázorníme všechny velikosti průměrů na jednu úsečku.
Vidíme, že určitě platí nerovnost . Jenže
,
a
a platí nerovnost
.
Tyto jednoduché důkazy mohou být prezentovány žákům na základní či střední škole. Důkaz sám o sobě pomůže žákům hlouběji pochopit danou nerovnost, případně dané látce lépe porozumět.